Bokningsvillkor privatresor

Bokningsvillkor privatresor

Båtresa med M/S Eckerö

Ändring eller avbokning av båtresa
Om du är förhindrad att genomföra resan, skall du avboka din resa omgående. Webbokning kan ändras/avbokas via webbokningen, eller per telefon. Telefonbokning kan ändras/avbokas endast per telefon. Tel. +46 175-258 00, Sverige eller tel. +358 18-28 300, Åland. För att erhålla återbetalning måste resan avbokas senast dagen innan avresa. Ändring av resa måste ske senast dagen innan avresa. Om utresan inte har utnyttjats, eller avbokats, har rederiet rätt att avboka hemresan.

Återbetalning i SEK
Du kan ansöka om återbetalning via e-post på adressen ekonomi.sverige@eckerolinjen.se
I ansökan skall du meddela ditt namn, bokningsnummer och ditt kontonummer med clearingnummer. Återbetalningsansökan skall skickas senast 14 dagar efter avbokningen.

Återbetalning i EURO
Du kan ansöka om återbetalning via e-post på adressen ekonomi.aland@eckerolinjen.ax
I ansökan skall du meddela ditt namn, bokningsnummer och IBAN-kontonummer. Återbetalningsansökan skall skickas senast 14 dagar efter avbokningen.

Åldersgräns
Åldersgräns 18 år gäller ombord på våra fartyg på samtliga avgångar och på alla anslutningsbussar. Ungdomar under 18 år får endast resa i förälders eller vårdnadshavares sällskap. Undantag är ungdomar under 18 år som skriftligen kan intyga att resan görs på grund av studier, arbete, besök hos släktingar, för sport- och skolgrupper eller liknande. Undantag görs inte för dagskryssningar. Det skriftliga intyget skall kunna kontrolleras per telefon med intygets undertecknare. Mall på intyg finns att hämta här och finns också på våra försäljningskontor.

Identitetsbevis
Observera att giltigt identitetsbevis med fotografi alltid skall medtagas på resan och uppvisas mot begäran.

Barn under 18 år som reser i sällskap med förälder eller i sport- och skolgrupper med ledare som kan visa giltig id-handling omfattas inte av kravet.
Nordiska medborgare behöver inte ha pass för resor inom Norden, för andra länders medborgare kan pass krävas. Samtliga resenärer måste dock kunna legitimera sig med giltig ID-handling, mer information här.

Kontroller genomförs regelbundet i enlighet med ISPS-reglerna eller International Ship and Port Facility Code som sjöfartsorganisationen IMO framtagit för ökad säkerhet.
Eckerö Linjen förbehåller sig rätten att avvisa gäster som saknar nödvändiga handlingar.

Bokningsvillkor för paketresor (resor som förutom båtresa innehåller inkvartering eller övriga landbaserade arrangemang)

De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302.
Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Eckerö Linjen Ab kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt.
Dessutom har Eckerö Linjen Ab, enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när
transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport. Mer information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302 hittar du här

Båtresa
Båtresa med Eckerö Linjen bokas alltid i samband med bokning av logi.

Avgifter
En bokningsavgift om 120 kr debiteras i samband med paketresebokning per telefon
Denna avgift behåller Eckerö Linjen vid eventuell avbokning. En ändringsavgift på 60 kr tillkommer vid ändring av bokad resa. Ändringsavgiften debiteras inte om ändringen är en tilläggsbokning. Webbokningar är avgiftsfria.

När blir bokningen bindande
Din bokning är bindande då du har betalat paketresan, eller en del av den. Vi förbehåller oss rätten att annullera din bokning vid utebliven betalning.

Betalningsvillkor
Första delbetalningen utgör 20 % av paketresans pris och skall betalas på angiven betalningsdag senast två veckor efter bokningstillfället. Slutbetalningen skall betalas senast 40 dagar före avresa. Om bokningen görs 40 dagar eller närmare inpå avresa, skall hela beloppet betalas vid bokningstillfället. Vi förbehåller oss rätten att avboka din bokning vid utebliven betalning.

Avbokningsvillkor – boende på hotell eller gästhem

Om du är förhindrad att genomföra resan, skall du avboka din resa omgående. Avbokning ska göras antingen per e-post till privatresor@eckerolinjen.se eller per telefon 0175-258 00, tryck 2. Avbokning som görs utanför öppettider anses vara gjord direkt kontoret öppnar igen.

Fri avbokning av hotell och gästhem senast kl. 15.00 dagen innan ankomst. Därefter görs ingen återbetalning.

Följande anläggningar har avvikande avbokningsvillkor:
Havsbandet Pensionat. Fri avbokning 7 dagar innan ankomst.
Eckerö Hotell. Fri avbokning 7 dagar innan ankomst.
Övernäsgårdens gästhem. Fri avbokning 7 dagar innan ankomst.
HavsViddens klipphus. Fri avbokning 7 dagar innan ankomst.

För ovanstående anläggningar gäller följande:
Vid avbokning 3 – 6 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 75 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 2 dagar innan ankomst fram till senast kl. 15.00 dagen innan ankomst behåller Eckerö Linjen 95 % av paketresans pris i avbokningsavgift. Därefter görs ingen återbetalning.

Avbokningsvillkor – boende i stuga 1–3 dygn, eller i lägenhet

Om du är förhindrad att genomföra resan, skall du avboka din resa omgående. Avbokning ska göras antingen per e-post till privatresor@eckerolinjen.se eller per telefon 0175-258 00, tryck 2. Avbokning som görs utanför öppettider anses vara gjord direkt kontoret öppnar igen.

Fri avbokning fram till 14 dagar innan ankomst för stugbokningar på 1–3 dygn. Eckerö Linjen behåller bokningsavgiften.
Vid avbokning 7 – 13 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 50 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 3 – 6 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 75 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 2 dagar innan ankomst fram till senast kl. 15.00 dagen innan ankomst behåller Eckerö Linjen 95 % av paketresans pris i avbokningsavgift. Därefter görs ingen återbetalning.

Följande stugor har avvikande avbokningsvillkor:
Norrö stugor. Fri avbokning 40 dagar ankomst.
Villa Kommodor. Fri avbokning 40 dagar innan ankomst.

För ovanstående anläggningar gäller följande:
Vid avbokning 21 – 39 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 20 % av paketresans pris i avbokningsavgift. Vid avbokning 7 – 20 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 50 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 3 – 6 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 75 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 2 dagar innan ankomst fram till senast kl. 15.00 dagen innan ankomst behåller Eckerö Linjen 95 % av paketresans pris i avbokningsavgift. Därefter görs ingen återbetalning.

Avbokningsvillkor – boende i stuga 4 dygn eller längre

Om du är förhindrad att genomföra resan, skall du avboka din resa omgående. Avbokning ska göras antingen per e-post till privatresor@eckerolinjen.se eller per telefon 0175-258 00, tryck 2. Avbokning som görs utanför öppettider anses vara gjord direkt kontoret öppnar igen.

Fri avbokning fram till 30 dagar innan ankomst för stugbokningar på 4 dygn eller längre. Eckerö Linjen behåller bokningsavgiften, om inget annat överenskommits.
Vid avbokning 21 – 29 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 20 % av paketresans pris i avbokningsavgift. Vid avbokning 7 – 20 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 50 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 3 – 6 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 75 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 2 dagar innan ankomst fram till senast kl. 15.00 dagen innan ankomst behåller Eckerö Linjen 95 % av paketresans pris i avbokningsavgift. Därefter görs ingen återbetalning.

Följande stugor har avvikande avbokningsvillkor:
Norrö stugor. Fri avbokning 40 dagar ankomst.
Villa Kommodor. Fri avbokning 40 dagar innan ankomst.

För ovanstående anläggningar gäller följande:
Vid avbokning 21 – 39 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 20 % av paketresans pris i avbokningsavgift. Vid avbokning 7 – 20 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 50 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 3 – 6 dagar innan ankomst behåller Eckerö Linjen 75 % av paketresans pris i avbokningsavgift.
Vid avbokning 2 dagar innan ankomst fram till senast kl. 15.00 dagen innan ankomst behåller Eckerö Linjen 95 % av paketresans pris i avbokningsavgift. Därefter görs ingen återbetalning.

Avbokning av speciella landarrangemang

Vid avbokning av starttider på Ålands Golfklubbs golfbanor gäller följande;
1 – 4 personer. Fri avbokning senast kl. 15.00 dagen innan ankomst. Därefter görs ingen återbetalning.
5 – 20 personer. Fri avbokning 1 månad innan ankomst. Därefter görs ingen återbetalning.
Vid avbokning av biljetter på konserter eller andra föreställningar på Alandica Kultur och Kongress görs ingen återbetalning oberoende vid vilken tidpunkt avbokning sker.

Frivillig reseförsäkring
Vi rekommenderar kunden att teckna en frivillig reseförsäkring.

Möjlighet att överlåta resan till annan person
Om du önskar kan du överlåta resan till annan person mot en ändringsavgift på 60 kr.

Reklamation
Eventuella anmärkningar skall framföras direkt till logianläggningen, så snart en eventuell felaktighet upptäckts. Sker ej rättelse skall Eckerö Linjen omedelbart underrättas. Anspråk på ersättning kan ställas skriftligt till Eckerö Linjen inom 21 dagar efter hyrestidens utgång, om kunden förfarit enligt ovan och rättelse ej har skett. Om kunden och hotellet/förmedlaren inte når samförstånd, kan kunden hänskjuta tvistefrågan till Allmänna reklamationsnämnden i Stockholm.

Force majeure
På grund av force majeure (katastrof, strejk, upplopp, brand, krigshandlingar eller dylikt), kan Eckerö Linjen upphäva paketresan, varvid kunden genast skall underrättas och inbetald summa återbetalas utan avdrag.

Prisändringar
Inträffar förändringar i skatter och allmänna avgifter eller växelkurser som direkt påverkar hyresnäringen, efter det paketresan blivit bindande för parterna, före tillträdesdagen, har Eckerö Linjen rätt att göra motsvarande justeringar av paketresans pris. Höjningen kan vara högst 8 %. Dessa förändringar får ej påverka bokningar som har 20 dagar eller mindre kvar till avresedatum.

Ändring av hyresobjekt
Eckerö Linjen kan, på grund av händelse som ligger utanför företagets kontroll, med kundens godkännande, ändra hyresobjektet till stuga av motsvarande slag, värde och läge.

Kundens ansvar
Antalet personer (barn medräknade) får ej överstiga angivet personantal för respektive logialternativ (finns specificerat på bokningsbekräftelsen, samt på webbsidan) utan anläggningens tillåtelse. Husdjur är ej tillåtna överallt. Veterinärintyg krävs av tullen. Kontakta veterinär i god tid innan avresa för erforderliga vaccinationer och övrig information.
Kunden förbinder sig att följa de ordningsbestämmelser, anvisningar och regler som gäller för hyresobjektet, samt att ersätta ev. skadegörelse på fastigheten, dess omgivning eller inventarier.

Städning
I vissa stugor går det att beställa slutstädning mot avgift. Om kunden inte har köpt slutstädning som tilläggstjänst ansvarar kunden för städning innan avresa. Ifall städningen inte är fullgjord, debiteras kunden en avgift som kan krävas även efter avresa.

Information om resegaranti och paketreselagen

Eckerö Linjen (Eckerö Linjen Ab, Finland, Filial, org. nr 516403-8837) har ställt den lagstadgade resegarantin hos Kammarkollegiet.

Viktigt att veta om resegarantier
Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin. Lagen om resegaranti gäller för:

Paketresor
En paketresa är ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med någon turisttjänst, t.ex. hyrbil, teaterbiljetter eller inträde till ett idrottsevenemang. En paketresa måste vara längre än 24 timmar eller innehålla övernattning. En paketresa säljs till ett helhetspris eller till skilda priser som är knutna till varandra. Resegaranti ska finnas för alla paketresor oberoende av om de säljs till privatpersoner eller företag.

Paketreselagen
Vi rekommenderar att du läser paketreselagen innan du betalar ditt resepaket. Du hittar den här.