Planera din resa och meddela oss i god tid dina önskemål samt vilka eventuella rörelsehjälpmedel eller medicinsk utrustning du kommer att medföra så vi kan organisera den bäst lämpade assistansen utifrån dina behov. Om du har nedsatt rörlighet som ställer särskilda krav under resan, måste du uppge det redan vid bokningen. Är din hälsa och resförmåga nedsatt på grund av sjukdom bör du före resan rådgöra med läkare för att utesluta eventuella hinder för resandet.
Ombord på fartyget finns hiss mellan bildäck och däck 7 samt låga trösklar i allmänna utrymmen (mötesrum Jungman, mötesrum/bar Båtsman samt soldäck ligger på däck 8 där det endbart finns trappor). På däck 6 finns en handikappanpassad toalett.
Medföljande assistent
Eckerö Linjen kan begära att personer med nedsatt rörlighet reser i sällskap med någon som kan assistera under resan. En medföljande assistent ska på önskan av resenären kunna ge nödvändig ledsagning i terminalen samt vid ombordstigning och avstigning.Enligt EU-regler har personer med nedsatt rörlighet rätt till ledsagning om bokningen skett senast 48 timmar före angiven avgångstid. Kontrollera i samband med bokningen hur lång tid före avgång du behöver vara i terminalen. Ledsagningen utförs av rederiets personal. Rullstol finns att tillgå i hamnen men kan inte lånas ut under båtresan. Begränsat antal, uppge vid bokning om du behöver rullstor till/från båten.
Boka ledsagning om du:
Inte har egen ledsagare eller personlig assistent med dig
Behöver särskild service för att komma till och från fartyget och för att komma ombord
Använder bärbar syrgasutrustning
Är rullstolsbrukare
Har nedsatt syn eller hörsel och behöver ledsagning
Du blir mött vid en pick up-point/träffpunkt från vilken du ledsagas genom säkerhetskontrollen och vidare till ombordstigningen. Du behöver vara vid pick up-point senast 30 minuter före avresetiden om inte annat överenskommes vid bokningstillfället. Ledsagaren hjälper dig ombord. Ombord på fartyget är rederiet ansvarigt för resenärernas säkerhet varför särskilda regler för utrymning m.m. har fastställts beroende på ledsagningskrav.
Vid fartygets ankomst möter ledsagare upp vid fartygets reception och assisterar till pick-up point vid utgång från terminalen.
Assistanshund som hjälpmedel
En assistanshund som används som hjälpmedel för en enskild förare skall ha ett tjänstetäcke/märke och vara i sällskap med sin förare. Assistanshunden med förare ha samma rätt som alla andra resenärer att vistas i lokaler dit allmänheten har tillträde, så även ombord på M/S Eckerö. Funktionshindrade resenärer får utöver allmänna utrymmen ombord även medföra assistanshund in i taxfreebutiken och i vissa delar av våra restauranger, under förutsättning att detta inte medför risk för att livsmedlen kontamineras.